Thursday, July 31, 2014

ANITA performing a straitjacket by SCHRÜPPE McINTOSH

Dancer ANITA performing the Straitjacket Wedding Dress by conceptual fashion designer SCHRÜPPE McINTOSH for PATOKAI's last song "Infinitive"
Berlin Fashion Week, 12th of July 2014 (Panke Club in Berlin-Wedding)


             Kapitel-Übersicht Chapter Overview [German English]

       ♥  Einleitung Introduction
       I.  INFINITIVE by PATOKAI
      II.  ANITAs Hochzeit ANITA's Wedding
     III.  Uff, jak gorąco! * Puh, was für eine Hitze! * Whew, what a heat! ♥♥♥
     IV.  Selbstbestimmte Weiblichkeiten Autonomous femininities
       *  Photo Credits
      V.  Ist (Nicht-)Mode eine Zwangsjacke? Is (non-)fashion a straitjacket?
     VI.  Eine aufregende und faszinierende Verschmelzung An exciting and fascinating fusion
       *  Links
       *  Vita SCHRÜPPE McINTOSH


Einleitung

Nachdem beim mitreissenden PATOKAI-Konzert bereits Mode-Designs vom argentinischen Label VIBRADIOS Fashion (getragen von PATOKAI selbst) und die bezaubernden Hut-Kreationen von YAN HATS aus Buenos Aires, kombiniert mit einem Kleid von V I A N Fashion Berlin (beides getragen von Tänzerin EN FINSTERNIS) inszeniert wurden, gab es zum letzten Song "Infinitive" noch eine weitere Überraschung: unsere unerschrockene Heldin ANITA (bekannt von ihrem Auftritt mit Näd Mika bei STYLE! IT! TAKES! # 4 zur Fashion Week im Januar diesen Jahres und aus Näd Mikas Cassandra-Video) performte und tanzte in einem Zwangsjacken-Brautkleid (!!!) der konzeptionell arbeitenden Berliner Mode-Designerin SCHRÜPPE McINTOSH. Auf die Thematik der Zwangsjacke komme ich weiter unten nochmal zu sprechen, zunächst erst einmal der Songtext des PATOKAI-Liedes, das wir uns für diese Performance ausgesucht haben, weil der gesellschaftskritische und feministisch geprägte Text nicht nur sehr gut zu unserer queer-feministischen Performerin ANITA, sondern auch zu SCHRÜPPE McINTOSH's Zwangsjacken-Konzeption passt.


Introduction

After, at the stirring PATOKAI concert, fashion designs of the Argentinian label VIBRADIOS Fashion (worn by PATOKAI himself) and the charming hat creations of YAN HATS from Buenos Aires, combined with a dress by V I A N Fashion Berlin (both worn by dancer EN FINSTERNIS), have been staged already, for the last song "Infinitive" there has even been a further surprise: our brave heroine ANITA (known from her performance with Näd Mika at STYLE! IT! TAKES! # 4 for Fashion Week in January this year and from Näd Mika's Cassandra video) performed and danced in a straitjacket bridal dress (!!!) by conceptually working Berlin fashion designer SCHRÜPPE McINTOSH. I will come back to the topic of the straitjacket further below, as a start first the lyrics of the PATOKAI song we have chosen for this performance, because the socio-critical and feminist lines suit not only very well to our queer-feminist performer ANITA, but also to the conception of SCHRÜPPE McINTOSH's straitjacket.


INFINITIVE by PATOKAI

                  Are you enjoying yourself?
Are you happy with your life?
I don't think so

Get born, go old, die, infinitive
School, college, work, infinitive
Be a girlfriend, be a wife, be a mother, infinitive
Grow up, got married, have children, infinitive

Are you happy now?
I don't think so
Sos Feliz ahora?

Listen the sky is the limit
You got no limits

Escucha el cielo es el limite
Tu no tienes limites

Pic:
Graphic sketch of the Straitjacket Wedding Dress by SCHRÜPPE McINTOSH


Bevor Ihr Euch die ganzen tollen Photos von der Performance anschaut, könnt Ihr gerne folgenden Live-Stream-Video des betreffenden PATOKAI-Songs anklicken: "Infinitive" live letzten Herbst beim Circo Eléctrico in Córdoba / Argentinien!!! Damit könnt Ihr auch die treibende Musik von ANITAs und PATOKAIs Performance bei STYLE! IT! TAKES! # 5 anhören, während Ihr diesen Artikel weiterlest... ♥♥♥

Before you have a look at all the great photos from the performance, you are welcome to click on the following live stream video of the PATOKAI song referred to: "Infinitive" live last autumn at Circo Eléctrico in Córdoba / Argentina!!! Therewith you also can listen to the driving music of ANITA's and PATOKAI's performance at STYLE! IT! TAKES! # 5 while you continue reading this article... ♥♥♥

PATOKAI live @ Circo Eléctrico @ Club Belle Epoque in Córdoba / Argentina (Oct. 2013)


ANITAs Hochzeit

Wie sich emanzipierte Menschen von gesellschaftlichen Konventionen befreien (müssen), so musste sich ANITA auch nach und nach von SCHRÜPPE McINTOSHs Mode 'befreien' - um sich überhaupt bewegen und atmen zu können... Die teils halbdurchsichtigen Materialien ließen durchaus voyeuristische Blicke auf nackte Hautpartien zu, aber die Performerin wirkte trotz der überquellenden stofflichen Masse weniger vor solchen Blicken geschützt als viel eher von dieser erschlagen, was durch den die Augen fast verdeckenden Pony der weißen Perücke noch unterstrichen wurde - fast ein 'Panopticon' der Körper-, Mode- und Genderpolitiken [zum Panopticon siehe: Michel Foucault - Überwachen und Strafen. Die Geburt des Gefängnisses (1975). Nach dem in diesem Buch analysierten panoptischen Blick-Regime ist übrigens (neben, zum Beispiel, Schulen und Krankenhäusern) auch die klassische Psychiatrie aufgebaut, und, wir erinnern uns, wir sprechen hier von einer Form der Zwangsjacke].

Dazu kamen zahlreiche körperliche Einhegungen: Die Ärmel überlang und an den Enden zugenäht (!), Unmengen von Stoff übereinandergetürmt und selbst Gesicht, Haare, Beine und Schuhe bis hinunter zum Fussboden verdeckend (siehe erstes Photo ganz oben), der 'Body' / Leotard unter dem Schleier wirkte fast wie ein 'Strampelanzug' (siehe das allerletzte Photo von ANITAs Performance weiter unten), mit Befestigungsknoten im Nacken, Fixiergurt (als 'Gürtel') um die Taille... aber das bekamen wir erst später zu sehen, als sich ANITA Stück für Stück wie ein Schmetterling aus der Puppe ihres Hochzeitskleides schälte...


ANITA's Wedding

Just like emancipated individuals (have to) free themselves from social conventions, ANITA had to 'free' herself from SCHRÜPPE McINTOSH's fashion step-by-step, too - simply to be able to move and breathe at all... The partly half-sheer (semi see-through) materials indeed allowed voyeuristic views on nude skin patches, but, despite of the overflowing material mass, the performer seemed less sheltered from such looks but rather bounded by it, something which has been even emphasized by the fringe of the white wig nearly covering the eyes - almost a 'Panopticon' of body, fashion and gender politics [for the Panopticon see: Michel Foucault - Discipline and Punish. The Birth of the Prison (1975). Incidentally, also the classic psychiatry (beside, for example, schools and hospitals) is structured according to the panoptical observation regime analysed in this book, and, we remember, we are talking here about a form of a straitjacket].

Along with that came numerous physical / bodily containments: the sleeves overlong and sewed up at the ends (!), oodles of fabrics piled up on top of each other and covering even face, hair, legs and shoes reaching down to the floor (see first photo at the top), the teddy / leotard under the veil appeared almost like a 'playsuit' (see the very last pic of ANITA's performance further below), with fixing knot in the nape, fixation belt (restraint) around the waist... but we got to see that not until later when ANITA emerged bit by bit out of her wedding dress like a butterfly out of its pupa (chrysalis)...


Are you enjoying yourself?
Are you happy with your life?
I don't think so

ANITA trying to get out of the SCHRÜPPE McINTOSH Straitjacket Wedding Dress
Berlin Fashion Week, 12th of July 2014 (Panke Club in Berlin-Wedding)

Get born, go old, die, infinitive
School, college, work, infinitive

PATOKAI really gave everything to let his gorgeous concert end in all the passion and totally rocked the show ♥

Be a girlfriend, be a wife, be a mother, infinitive
Grow up, got married, have children, infinitive

ANITA contrasted this by appearing like a ghost... ♥

Are you happy now?
I don't think so
Sos Feliz ahora?

... and - encouraged by PATOKAI - finally got rid of her containments... ♥♥♥


Listen the sky is the limit
You got no limits




Escucha el cielo es el limite
Tu no tienes limites


Uff, jak gorąco! * Puh, was für eine Hitze! * Whew, what a heat!
♥♥♥

ANITA & the Polish balloon(s) (^.^)

Nearly done:
ANITA made it to emerge herself from SCHRÜPPE McINTOSH's straitjacket bridal dress
(^.^)

Selbstbestimmte Weiblichkeiten

Ich weiß gar nicht, weshalb unsere STYLE! IT! TAKES! Mode-Veranstaltungen immer dazu neigen in irgendeiner Art von 'Nacktheit' zu enden... *lach*

♥ Edition # 2: Marlene von Steenvags Opium & Bondage Show, ihre erotische Selbstfesselung schneidet tief in ihre Vulva...
♥ Edition # 3: Evilyn Frantics spontane Feuer-Show im Garten, mit wenig mehr als ein paar Pasties und einem Hauch von Slip bekleidet...
♥ Edition # 4: Clea Cutthroat entkleidet sich von LILY CUT und beschmiert sich mit Blut...
♥ Edition # 5: Anita schält sich aus einem Zwangsjacken-Brautkleid von SCHRÜPPE McINTOSH...
♥ Vielleicht kommt es daher, dass alles einmal damit angefangen hat: Clea Cutthroat strippt gymnastisch FRÄULEIN KINK - die allererste STYLE! IT! TAKES! Show überhaupt mit Zarkoff live ♥...? (^.^)
[alle Show-Links öffnen in einem neuen Tab, wie immer]

Das gilt sogar für unsere (wenigen) männlichen Künstler. Vor allem Gitarristen haben anscheinend ebenfalls zumindest einen Drang zum nackten Oberkörper (Camera bei Ed. # 1, The Wings of Desire bei Ed. # 5) hahaha... Vielleicht ist es ein Zeichen dafür, dass sich (nicht nur) Künstler*innen (insbesondere Frauen) bei unseren Events und unseren außerordentlich angenehmen Gästen wohl, sicher und frei fühlen... Das wäre schön für ein Projekt, welches - neben Mode und anderem - selbstbestimmte Weiblichkeiten feiern will (vergleiche unser Manifest)... ♥♥♥

Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Ƹ̴Ӂ̴Ʒ

Autonomous femininities

I really don't know why our STYLE! IT! TAKES! fashion events always tend to end in some kind of 'nudity'... *lol*

♥ Edition # 2: Marlene von Steenvag's Opium & Bondage show, her erotic self-captivation cuts deep into her vulva...
♥ Edition # 3: Evilyn Frantic's spontanous fire show in the garden, dressed in not much more than some pasties and a glimmer of slip...
♥ Edition # 4: Clea Cutthroat undresses from LILY CUT and smudges herself with blood...
♥ Edition # 5: Anita emerges from a straitjacket bridal gown by SCHRÜPPE McINTOSH...
♥ Maybe it comes because everything once started with this: Clea Cutthroat stripping off gymnastically FRÄULEIN KINK - the very first STYLE! IT! TAKES! show ever with Zarkoff live ♥...? (^.^)
[all show links open in new tab, as usual]

This goes even for our (rare) male artists. Especially guitarists seem to have a yen to show at least their naked torso, too (Camera at Ed. # 1, The Wings of Desire at Ed. # 5) hahaha... Maybe it's a sign that (not only) artists (especially women) feel themselves comfortable, safe and free at our events and between our extraordinarily likeable guests... That would be lovely for a project wanting to celebrate - beside fashion and other things -  autonomous femininities (see our Manifesto)... ♥♥♥

Performer ANITA (backstage) wears SCHRÜPPE McINTOSH

Photo Credits

All pics (as indicated on the photos themselves) by our official photographer

House of Rough Arts
by Benjamin Lippke
www.houseofrougharts.de
www.facebook.com/HouseOfRoughArts

beside the very first one, the last two of the chapter "Anita's Wedding" and the backstage photo of Anita by

Fotania
by Tania Castellvi
www.facebook.com/pages/Fotania/250776638406866

Anita & the Polish newspaper with speech bubble (in the chapter "Uff, jak gorąco!")
from Anita's Facebook.

All sketches and all photos below by or via
Schrüppe McIntosh

Ein Zwangsjacken-Entwurf von / A straitjacket sketch by SCHRÜPPE McINTOSH


Ist (Nicht-)Mode eine Zwangsjacke?
Is (non-)fashion a straitjacket?

SCHRÜPPE McINTOSH presents: New views on & interpretations of the straitjacket

Trotz ihres lustigen Label-Namens hatte sich SCHRÜPPE McINTOSH in ihrer Bachelorarbeit mit einem eher ernsten Thema auseinandergesetzt - mit der Psychiatrisierung von Menschen und den damit zusammenhängenden stofflichen Ausprägungsformen. Kurz: mit den Bekleidungsnormen der Psychiatriegeschichte. Aus Recherchen, theoretischen und modischen Auseinandersetzungen mit dem gesellschaftlich verdrängten Thema entstand im Sommer 2013 die Bachelorarbeit mit dem Titel "Ist (Nicht-)Mode eine Zwangsjacke? Reflexion zum Thema Individualisierung durch Mode und Bekleidung sowie deren Funktionen insbesondere im Kontext von Bekleidungsnormen in der Psychiatriegeschichte". Im Oktober 2013 wurde daraus eine Ausstellung mit dem Titel “Zwangsjacke. Neue Betrachtungsweise und Interpretationen”, die im Rahmen eines Festivals mit dem schönen Titel "Kunst ist ver_rückt" im Sächsischen Psychiatriemuseum (Leipzig) gezeigt wurde...

Flyer with info text by SCHRÜPPE McINTOSH

Despite her funny label name, in her bachelor thesis SCHRÜPPE McINTOSH had concerned herself with a rather serious subject - with the topics of psychiatry and the material forms in clothing connected with it. Briefly: with the norms of apparel / clothing in the history of psychiatry. Out of researches, theoretical and modish involvements with this subjects, mostly ignored in our societies, in summer 2013 her bachelor thesis emerged with the title "Is (non-)fashion a straitjacket? Contemplation about the topic of individualisation through fashion and clothing as well as their functions, especially in the context of clothing norms in the history of psychiatry".
In October 2013, an exhibition with the title “Straitjacket. New perspectives and interpretations” arised from that, which has been shown in the context of a festival with the fine title "Art is crazy" in the Saxon Museum of Psychiatry (Sächsisches Psychiatriemuseum) in Leipzig...

Zwangsjacke (German word for straitjacket) written with red cellotape at the fence of Sächsisches Psychiatriemuseum (= Saxon Museum of Psychiatry) during SCHRÜPPE McINTOSH's exhibition in Leipzig (Oct. 2013)



Eine aufregende und faszinierende Verschmelzung

Wow, was für eine Kombination: die Performerin und Tänzerin ANITA, die sich (unter anderem wissenschaftlich) feministisch und kirchenkritisch (Hochzeitskleid!) engagiert, Musiker PATOKAI, der in Argentinien als (mit einer Mode-Designerin verheirateter) Arzt in einer Polyklinik arbeitet und SCHRÜPPE McINTOSH, die sich als Mode-Designerin kritisch mit der Psychiatrie befasst hat, finden zusammen zu einer Performance zur Berlin Fashion Week! Ein krönender Abschluss unseres diesmaligen Bühnenprogramms und in dieser Form sicherlich einmalig, nicht nur in Berlin. Als Kuratorin möchte ich meine Freude und Dankbarkeit darüber ausdrücken, die Ehre gehabt zu haben, mit diesen drei faszinierenden, kritischen und außerordentlich liebenswerten Menschen zusammenzuarbeiten. Ein herzliches Dankeschön! ♥♥♥

An exciting and fascinating fusion

Wow, what a combination: performer and dancer ANITA, who is - also in scientific terms - very active in feministic politics and critical of the church (wedding dress!), musician PATOKAI, who works in Argentina as a doctor in a polyclinic (being married with a fashion designer) and SCHRÜPPE McINTOSH, who has considered critically the problem of psychiatry from the angle of a fashion designer, find together for a performance at Berlin Fashion Week! A culmination finale of our stage programme this time and in this form definitely unique, not only in Berlin. As curator I want to express my delight and gratitude for having had the honour to cooperate with these three fascinating, critical and exceptional endearing individuals. My heartfelt thanks! ♥♥♥


This beautiful cooperation has been part of
Gardens of Desire
Summer Dream of Fashion, Performances & Music
Berlin Fashion Week * 12th of July 2014 * 19.00 – 5.00 h

@ Panke (Club & Garden), Gerichtstraße 23, 13347 Berlin - Wedding

and of BERLIN FASHION WEEK programme

 



PATOKAI (Buenos Aires / Argentina)
electroclash / synthpunk / futurepop
Clothing - Arts - Jewelry - Accessories
Investigación y manipulación de la superficie textil es la misión.
www.facebook.com/pages/VIBRADIOS/265421708374


Dancer
ANITA (Berlin / Poland)
ANITA @ STYLE! IT! TAKES! # 4 (pt. I)

performed the
Straitjacket Wedding Dress by

SCHRÜPPE McINTOSH (Berlin / Leipzig)
Mode-Designerin B. A. / Fashion Design B. A.
Mediadesign Hochschule Berlin
Schrüppe McIntosh
Vita

»Studium Mode-Design / Mediadesign Hochschule Berlin

Bachelor SS 2013
Ist (Nicht-)Mode eine Zwangsjacke? Reflexion zum Thema Individualisierung durch Mode und Bekleidung sowie deren Funktionen insbesondere im Kontext von Bekleidungsnormen in der Psychiatriegeschichte

»Stipendien:

Mediadesign.Hochschule Berlin 2010-2013
Studienstiftung des deutschen Volkes (seit 2012)

»Ausstellungen:

[V]arious [A]rtist [B]erlin, 2011
Japanische Seerosen 2012
Apokalypse 2013,
Mode und Innovationen 2013,
Zwangsjacke. Neue Betrachtungsweise und Interpretationen 2013

»Catwalks & Shows:

Fashion Week 2010/ Admiralspalast Berlin
Fashion Week 2013/ Chevrolet Underground Catwalk/ Berlin
Diversity 2013/ Baptistenkirche Schöneberg Berlin
Fashion Week 2014/ Style! It! Takes! # 5 Wedding Berlin



First part of this article about PATOKAI's live performance at STYLE! IT! TAKES! # 5
YAN HATS (Argentina) & V I A N Fashion (Berlin), presented by dancer EN FINSTERNIS, merging with the Square Wave Knight PATOKAI & VIBRADIOS Fashion (Buenos Aires)

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